‘Zet kindermarketing alleen in bij Schijf van Vijf’

0
891

Maar liefst 94 procent van de reclame voor kinderen is bedoeld om ze ongezonde dingen te laten eten en drinken. Tijd om kinderen daar tegen te beschermen, vindt de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, waar Unicef en de gemeente Amsterdam deel van uit maken.

Bij reclame gaat het niet alleen over reclamespotjes. De Alliantie telde 35 technieken om kinderen (of hun ouders) over te halen om ongezond voedsel te kopen. Door winacties bijvoorbeeld maar ook door plaatjes van populaire tekenfilmfiguren op de verpakking te zetten. Dat mag niet meer, althans niet voor kinderen onder de zes. Partnerorganisatie Foodwatch ontdekte afgelopen zomer echter in diverse supermarktvestigingen nog voedingsmiddelen, vooral ongezonde tussendoortjes, met bekende kinderidolen. Ze stuurden negen producten ter beoordeling naar de reclamecodecommissie. En dat had resultaat. Voedselproducent Dairy4Fun koos direct eieren voor z’n geld. Het bedrijf meldde al voor de hoorzitting dat het de toetjes met Peppa Pig en Paw Patrol uit productie ging nemen.

“Ouders gaan er vaak ten onrechte van uit dat producten, waar op staat dat ze geschikt zijn voor kinderen van een bepaalde leeftijd, gezond zijn”, zegt Leonie Barelds van Unicef. Uit onderzoek bleek dat driekwart van het eten en drinken voor kinderen in supermarkten onverantwoord is. Zelfs in het schap met baby- peutervoeding wordt weinig rekening gehouden met de Schijf van Vijf. Dat is zorgelijk: want ongezond eten verhoogt het risico op overgewicht en een hele serie aan ziektes die daar het gevolg van zijn. Bijna een op de vijf kinderen in Amsterdam is te dik. En wie als kind al te dik is, is dat als volwassene vaak ook.

De Alliantie richt zijn pijlen op de toekomstige regering. Op de site van de Alliantie staat: ‘Kindermarketing zou alleen nog ingezet mogen worden om producten uit de Schijf van Vijf te promoten. Het komende kabinet kan hierin het verschil maken’.

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in