Tekst Meike Bruist | Beeld Sodis Vita
De eerste dag bij Pantar weet ik nog goed. Ik werd leuk ontvangen door mijn teamleider Gerrit en instroomcoördinator Liz. Voordat ik echt aan de slag mocht, kreeg ik les in fietstechniek. Toen ik het allemaal begreep, mocht ik door naar het slopen en opbouwen van fietsen.”
Sleutelen
“Ik zorg dat ik ’s ochtends ruim op tijd aanwezig ben. Zo kan ik rustig opstarten met een kopje chocolademelk. Daarna pak ik mijn gereedschap en begin ik met sleutelen. Ik zie zelf of er een bel ontbreekt of dat de fiets nieuwe handvatten of een nieuwe kettingkast nodig heeft. Soms mist er een zadel of een standaard, dan haal ik de spullen in het magazijn en dan fiks ik het.”
Hulp
Stefano zou een stage bij Pantar zeker aanraden. “Collega’s zijn positief en er is een goede sfeer in de werkplaats. Iedereen helpt elkaar. Als ik niks te doen heb, vraag ik of een collega hulp nodig heeft. De teamleider en voormannen zijn streng, maar wel aardig.” Na zijn stage zou Stefano graag bij Pantar willen blijven werken. “Mijn droom is om een betaalde baan te krijgen in fietstechniek.”
Ontwikkeling
Pantar biedt startstages aan voor leerlingen uit het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. Ze leren werken met veel aandacht voor ontwikkeling, versterken van het arbeidsmarktperspectief en met een grote diversiteit aan uitstroommogelijkheden naar betaald werk. Stefano heeft een mooie ontwikkeling doorgemaakt. “Ik ben gegroeid en ik ben al best ver gekomen in de fietstechniek. Daar ben ik trots op. Vorig jaar wist ik niet eens hoe ik trappers moest monteren, nu wel. Nog steeds vraag ik dingen aan Gerrit, maar soms zegt hij: ‘Dat weet je wel Stefano.’ Ik vind werken bij Pantar leuker dan school. Dit is mijn passie. Hier ben ik op mijn plek.”
met medewerking van Pantar