De gemeente gaat op verzoek van het stadsdeelbestuur van Amsterdam Noord in kaart brengen hoe groot de vervoersproblemen zijn van de circa 3.000 Amsterdammers die van de voedselbank afhankelijk zijn.
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Noord ziet dat sommige voedselbank-klanten met het openbaar vervoer naar de voedselbank moeten gaan. Noord telt twee voedselbanken, één in de Vogelbuurt, één in de Banne. Voor sommigen is dat om de hoek, maar als je in de Waterlandplein-buurt of in de Molenwijk woont, moet je bijna twee uur lopen (heen en terug) met zware tassen. Fietsen is daarom ook geen optie, zeker niet als het regent. Een auto is evenmin een optie, want als je je een auto kunt veroorloven, hoef je niet naar de voedselbank.
De enige mogelijkheid om je voedselpakket af te halen, is met het ov. Maar dat is niet goedkoop. Met de bus ben je bijna 4 euro (mèt ov-chipkaart) of méér dan 6 euro (zonder ov-chipkaart) kwijt. “Die euro’s komen hard aan en zijn een behoorlijke drempel om naar de voedselbank te komen,” zei stadsdeelbestuurder Niels Ras (D66) in de gemeenteraadscommissie Werk van 6 mei.
Kaartjes
Vandaar dat het bestuur van stadsdeel Noord aan Burgemeester en Wethouders heeft gevraagd te onderzoeken of de reiskosten van voedselbank-klanten die te ver weg wonen om te lopen, kunnen worden vergoed. De voedselbank zou bijvoorbeeld ov-kaartjes kunnen uitdelen.
De meeste partijen vinden zo’n onderzoek een sympathiek idee. Yassmine El Ksaihi (D66) vraagt zich af of bezorgen niet beter is dan de voedselpakketten te laten ophalen. In Utrecht gebeurt dat al. Volgens wethouder Moorman (armoede) gebeurt dat in Amsterdam ook al veelvuldig in deze tijd van corona-cris. Duo-raadslid Lotte Schipper (CDA) wil weten of voedselbank-klanten in andere delen van de stad soortgelijke vervoersproblemen kennen.
Wethouder Moorman (armoedebeleid) vindt het onderzoeksvoorstel uit Noord ook sympathiek en belooft te onderzoeken hoe groot de vervoersproblemen zijn, ook al is dat niet het enige probleem waar het stadsbestuur momenteel kampt. Overigens maakt ze er de kanttekening bij dat we niet alle voedselbank-klanten over één kam moeten scheren. “Sommige mensen hebben eigen vervoer; ze lopen, hebben een scootmobiel of kennen mensen die het pakket voor hen kunnen ophalen. Armoede betekent dus niet per definitie dat je niet mobiel bent; we moeten maatwerk leveren.”
Moorman houdt de gemeenteraad voor dat een eventuele ov-vergoeding, als het stadsbestuur daartoe besluit, in ieder geval tot ná de coronacrisis zal moeten wachten. “Ik neem aan dat u niet wilt dat mensen nu in het ov stappen.”