Ruim 250.000 kinderen in Nederland, bijna één op de dertien, leven in armoede. Op vakantie gaan, cadeautjes kopen, partijtjes vieren en rondlopen in de nieuwste kleding zijn voor hen niet vanzelfsprekend. ‘Ik voel me niet normaal, niet zoals de rest want ik ben arm’, vertelt Anashya, in een van de campagne filmpjes van SIRE over kinderarmoede. De campagne is in maart gestart.
Drie kinderen vertellen over hun situatie. De filmpjes komen heftig binnen en de feiten zijn schokkend. “Armoede heeft enorm veel impact op mensen in het algemeen, maar op kinderen al helemaal’’, vertelt Lucy van der Helm, directeur van SIRE. “Denk aan hun ontwikkeling, hoe ze zich voelen en de schaamte die ze ervaren, ondanks het feit dat ze hier helemaal niks aan kunnen doen.’’
Het aantal kinderen dat opgroeit in armoede zal, los van corona hoe dan ook de komende jaren met 28 procent toenemen. “Dat is een gigantisch groot aantal, en ondanks de grootte van het probleem hebben we het er veel te weinig over. Vandaar dat we zijn gestart met deze campagne.’’ Zelf merkte Van der Helm ook dat het voor de kinderen in de filmpjes: Romy, Anashya en Zakaria heel waardevol is geweest om eindelijk hun verhaal te kunnen doen. “Het is voor hen een hele opluchting om dit eindelijk te kunnen vertellen, daarom vinden wij het zo belangrijk om de taboesfeer op dit onderwerp weg te halen en het bespreekbaar te maken!’’
Oproep
Dat de campagne startte vlak voor de verkiezingen was niet toevallig. SIRE wilde de campagne ook gebruiken als een oproep naar de politiek. SIRE vindt dat de overheid met beter beleid moet komen. “Nu zie je bijvoorbeeld dat gemeenten verschillende bedragen vergoeden voor bijvoorbeeld een laptop. Het armoedebeleid zou gestandaardiseerd moeten worden.’’
Er zijn veel hulporganisaties die directe hulp bieden, en ook de overheid maakt veel geld vrij. Maar opgelost wordt het probleem niet; kinderarmoede komt in Nederland structureel nooit beneden acht procent. “In een rijk land kan dit echt niet. Armoede is een complex probleem en moet dan ook een systemische aanpak krijgen. We kunnen wel steeds geld blijven gooien naar de gemeente maar uiteindelijk is het veel belangrijker om armoede te voorkomen in plaats van bestrijden!’ Het is niet eenvoudig om dit op te lossen, ook omdat mensen uit schaamte te weinig praten over het onderwerp. Het bespreekbaar maken is een noodzakelijke eerste stap.’’
‘We hebben al veel positieve reacties gehad op de campagne. Veel mensen zijn geschokt en leven mee. Ook vanuit de politiek hebben we reacties gekregen, een aantal politici hebben wij bereikt en hebben er in de openbaarheid over gesproken in de pers.’’
De actie zal tot ergens einde van het najaar lopen. “We hopen in ieder geval dat meer mensen het er over gaan hebben met elkaar, op school, sportvereniging maakt niet uit waar, zodat het onderwerp eindelijk bespreekbaarder wordt. En we willen dat de regering de handschoen oppakt om concreet aan de slag te gaan met de aanpak van kinderarmoede.’’