Dit jaar betalen we al 3,6 procent méér voor de dagelijkse boodschappen dan een jaar geleden, zo heeft marktonderzoeksbureau Gfk berekend. De prijzen van bier, producten voor persoonlijke verzorging en frisdrank stegen het hardst.
De verwachting is dat de prijzen nog meer zullen stijgen, zo waarschuwen grote producenten als Unilever. Hun grondstoffen, zoals sojabonen-olie, palmolie, thee, kokos en vanille, zijn namelijk duurder geworden, evenals verpakkingsplastic en transportkosten. Unilever zegt overigens niet àlle prijsstijgingen aan de consument door te berekenen. ‘Een derde van de kostenstijging nemen we voor eigen rekening, door te besparen en efficiënter te worden,’ zo zegt een woordvoerder tegen de NOS. Marktonderzoeker Gfk verwacht dat ook supermarkten hun verlies zullen nemen, ‘omdat een prijsverhoging slechts is voor hun imago.’ Dat neemt niet weg dat de prijzen zowel dit jaar als in de eerste helft van 2022 nog zullen stijgen.