Tekst Jos Verdonk | Beeld Erik Veld

Leonore van Sloten (‘leeftijdloos’) studeer­de kunstgeschiedenis. Ze is conservator van het Rembrandthuis, het monumentale pand waar Rembrandt van 1639 tot 1658 woonde en werkte. “De Nachtwacht is geschilderd toen Rembrandt in dit huis woonde, maar of hij echt hier aan dit uitzonderlijk grote schilderij heeft gewerkt is nog een mysterie.”

Om andere mysteriën omtrent Rembrandt en zijn werkwijze te ontrafelen wordt zowel in het schilderijenrestauratieatelier van het Rijksmuseum als hier in het Rembrandthuis onderzoek gedaan. Hoe dat precies in zijn werk gaat, toont de expositie Laboratorium Rembrandt.

“Een van de projecten die wordt uitgelicht is Drawing out Rembrandt. Onderzoekers uit verschillende disciplines kijken samen naar de tekeningen. Het onderzoek is zowel kunsthistorisch als materiaaltechnisch. Dat laatste is voor de tekeningen nooit eerder gedaan.” Van Sloten wijst ons op een korte video in de expositie. “Dit is een simulatie, die laat zien hoe een tekening is ontstaan en welke kleuren oorspronkelijk gebruikt werden. Zo kun je stap voor stap zien hoe Rembrandt te werk ging. En wat hij beoogde.”

Het fijne ding van Leonore van Sloten is een stemmige tekening van Rembrandt. “Het is een hele dromerige schets van een vrouw die in het beroemde licht van Rembrandt zit, door schaduw omgeven. Mogelijk is het Saskia, de vrouw van Rembrandt. De vrouw is in gedachten verzonken, misschien niet helemaal blij.”

Een bezoek aan Laboratorium Rembrandt leert je een hoop en maakt je een illusie armer. De tekening van Rembrandt zoals wij die nu kennen is niet meer zoals die oorspronkelijk door de Hollandse meester is geschilderd. “Het bruin in de tekening was oorspronkelijk blauwzwart, want deze is verkleurd in de afgelopen 380 jaar. Een tekening die in het licht hangt wordt iets sneller ouder dan wanneer je hem in het donker in een doos bewaart.”

Waarom wordt Van Sloten zo geraakt door deze tekening? “Omdat ik het een aantrekkelijk intiem en huiselijk tafereel vind, dat veel te maken heeft met de huiselijkheid die je ook zo ervaart in het Rembrandthuis. En er is naar deze tekening veel onderzoek gedaan en daardoor hebben we weer meer over Rembrandt geleerd.”

‘Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld’, t/m 16 februari in
Het Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4.
Stadspas:
1,- Zie ook: rembrandthuis.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in