Tekst Jos Verdonk | Beeld Erik Veld
“Er is zo weinig te doen vandaag de dag, maar kunst in de openbare ruimte is er altijd. Daar hoef je geen kaartje voor te kopen, een kapje voor te dragen of je handen voor te ontsmetten. Er zijn zoveel mooie dingen!” Aan het woord is de Rotterdamse Ellis Kat (27). Ze studeerde aan de ArtEZ Academie voor beeldende kunsten in Arnhem en werkte daarna bij Atelier Van Lieshout. Tegenwoordig houdt ze zich als zelfstandige met alles bezig wat maar met beeldende kunst te maken heeft. “Ik stel tentoonstellingen samen, leid gesprekken over kunst en schrijf af en toe voor het online-tijdschrift Mister Motley. Daarnaast ben ik actief voor Stadscuratorium Amsterdam, dat zich namens gemeente Amsterdam inzet voor kunst in de openbare ruimte.”
Het Fijn Ding van Ellis Kat staat gelukkig niet in 010 maar 020 en is een behoorlijk gigantisch, robuust Fijn Ding van gewapende beton, namelijk een compleet skatepark. Het werd vorig jaar opgeleverd en staat op Zeeburgereiland. Het is echter meer dan alleen een skatebaan voor de dapperen en roekelozen. “Lang niet iedereen weet dat het ook plaats biedt aan een kunstwerk: An outcast sanctuary. Het bestaat uit een een aantal tegelwanden die uit ruim veertigduizend tegeltjes zijn opgebouwd. Die tekeningen van die tegeltjes zijn eerst met balpen op papier getekend en daarna door kunstenaarsduo Arno Coenen en Iris Roskam ingescand met photoshop en vervolgens geprint op keramiek, Het idee was dat het kunstwerk zou verwijzen naar het traditionele Delfts Blauw. De tekeningetjes roepen associaties op naar de tijd dat je je als puber achterin de klas tijdens een saaie wiskundeles zat te vervelen en droedels maakte in de kantlijn van je papieren agenda. In de tekeningen zien we doodskoppen, stekels, ratten en andere beestjes. Deze buitenbeentjes verwijzen naar de skaters die vroeger ook als de zonderlingen van de maatschappij werden gezien.”
‘Doodskoppen, stekels, ratten en andere beestjes’
De liefde voor kunst is Ellis bijgebracht door haar oma. “Vroeger ging ik tijdens elke schoolvakantie met haar naar het museum, naar het Boijmans Van Beuningen of naar de Kunsthal Rotterdam. Mijn oma kon prachtig aquarelleren.” An outcast sanctuary is niet alleen een mooi voorbeeld van toegepaste kunst, maar voor de goede verstaander ook een artistieke zwanenzang. “Arno Coens en Iris Roskam waren behalve kunstenaars ook elkaars geliefden en werkten zo’n drie jaar aan dit project. Tijdens dit proces is er echter iets misgelopen. Er ontstond een breuk tussen die twee. Om ervoor te zorgen dat dit werk voltooid kon worden – dat konden ze absoluut niet meer samen – is het contract opengebroken. Het kunstwerk staat nu alleen nog op naam van Iris Roskam. Als ik over het skatepark loop, fantaseer ik graag over wat er toen is gebeurd. Is het die ene pennenstreek in de hoek van deze tegel geweest? Voor jongeren die hier aan het skaten zijn, is het misschien gewoon een skatebaan, maar als je weet dat dit met zoveel strijd en verdriet tot stand is gekomen, geeft dat zoveel extra’s, vind ik. Daarmee is dit voor mij het ultieme kunstwerk voor 8 maart, Internationale Vrouwendag: dat zíj uiteindelijk aan het langste eind heeft getrokken!”
Skatepark Urban Sport Zone, Eef Kamerbeekstraat 43 (Zeeburgereiland)
Heb je een Fijn Ding in 020 en wil je daar over vertellen? Mail naar
service@mugweb.nl