De bijstandsuitkering is voor velen te laag om van rond te komen, vindt het Amsterdamse stadsbestuur.
Het Nibud (budgetvoorlichting) heeft al eerder uitgerekend dat de
bijstandsuitkering (1500 euro per maand voor een gezin en 1075 voor een
alleenstaande, inclusief vakantiegeld) te laag is om van rond te komen,
zelfs als je gebruik maakt van armoedevoorzieningen.
Het is niet de eerste keer dat wethouder sociale zaken Rutger Groot
Wassink die mening verkondigt, maar hij heeft het nu maar eens op papier
gezet voor de gemeenteraad. Hij hoopt dat verruiming van de
Participatiewet, die de bijstand regelt, een rol gaat spelen bij de
komende Tweede Kamerverkiezingen. ‘Niemand vraag voor zijn lol een
uitkering aan; zo’n bijstandsuitkering is geen pretje’, zei hij vorige
week in de raadscommissie Werk.
Een hoger sociaal minimum en een hoger
sociaal minimum is volgens het gemeentebestuur de beste manier is om uit de klauwen gelopen ‘fraudegevallen’ zoals als in Wijdemeren te voorkomen. In die gemeente
moest een vrouw in de bijstand 7.000 euro aan de gemeente terugbetalen,
omdat haar moeder drie jaar lang boodschappen voor haar betaalde.
Verruiming van dergelijke voorzieningen voorkomt dat mensen minder snel
afhankelijk zijn van steun van hun directe omgeving.
Aangezien de huidige bijstand te laag is, zo schrijft de wethouder aan
de gemeenteraad, zijn mensen aangewezen op bijvoorbeeld voedselbanken of
familie. Tegelijkertijd constateert hij dat de Participatiewet maar zeer
beperkte ruimte biedt om zulke ondersteuning te ontvangen.
Gemeenten hebben ook weinig ruimte om mee te wegen waarom iemand
aangewezen is op ondersteuning èn waarom iemand die steun niet bij de
gemeente heeft aangemeld. Volgens de wethouder komt dat ook omdat de
wet- en regelgeving zó complex is dat van bijstandsgerechtigden niet kan
worden verwacht dat zij altijd begrijpen wat zij wel of niet bij de
gemeente moeten melden.
Inmiddels is er in de Tweede Kamer een voorstel ingediend om de
Participatiewet aan te passen. Terugvordering van te veel betaalde
bijstand, omdat iemand niet heeft voldaan aan de inlichtingenplicht, is dan
niet meer een landelijke, wettelijk verplichting, maar wordt een
bevoegdheid van het stadsbestuur. In de Tweede Kamer lijkt een
meerderheid voor deze wijziging van de wet te bestaan.
ik vind dat ze de kostendelers norm ook moeten terug draaien ik kan er niks aan doen dat mijn zoon een Wajong heeft omdat hij niet geschikt is voor de arbeidsmarkt. en ik zet mijn kind ook niet zomaar op straat om dat ik gekort word op mijn uitkering en huur subsidie. ik heb al weinig en dan nog minder. zo krijg ik maar 1331,94 inclusief vakantie geld dus hou ik maar 1264,92 over daar moet nog alles van af. dus voor mij geen 1500,euro wat ze hier zeggen. schande deze regel voor mensen die voor iemand zorgen.
De gemeente kan ook de vele duizenden vrijwilligers een betaalde baan geven, die ze vroeger ook gehad zouden hebben.
De gemeente kan ook de mensen in de SW en beschut werk een eerlijke baan geven, ik heb daar ook in de MUG in juni 2019 voor gepleit. De wethouder zei later dat dit artikel “als een bom ingeslagen had”. Aan de praktijk is echter nog niets veranderd.
https://rodegeus.wordpress.com/2021/02/14/onderhandelaarsakkoord-cao-lks-doorbraak-of-dode-mus/?fbclid=IwAR3epoKz9vb7Uwdjzw_FRyFZMltirIrTnKBYQ02lo_4fOQKjwRr9xTYZhiA