Voor de digitale tentoonstelling Corona in de Stad, konden Amsterdammers en liefhebbers van de stad hun verhaal insturen. Meer dan drieduizend mensen hebben dat gedaan en maar liefst 200.000 mensen bezochten deze digitale tentoonstelling. Er worden nog steeds verhalen ingezonden en elke maand worden er nieuwe digitale ‘zalen’ aan de tentoonstelling toegevoegd.
Maar dat is niet het enige. Het museum heeft ook aan tentoonstellingen als Refresh Amsterdam, De Gouden Koets en Vrijdenkers digitale platforms gekoppeld met extra informatie en de mogelijkheid om zelf bij te dragen.
Mochten voldoende Amsterdammers hun stem aan het museum geven, dan wil het Amsterdam Museum met het te winnen bedrag een nieuwe presentatie maken met verhalen die Amsterdammers zelf hebben aangedragen. ‘Wij geloven sterk in de kracht van het verhaal,’ zegt artistiek directeur Margriet Schavemaker. ‘Ieder persoonlijk verhaal doet er toe en is het waard om naar geluisterd te worden. Een archief van verhalen is van onschatbare waarde voor toekomstige generaties: de verhalen vormen samen het verhaal van onze tijd.’