Vier Brabantse filialen van supermarkt Jumbo zijn begonnen met een initiatief, waarbij klanten maaltijden of verse producten in een koelkast kunnen leggen voor dorps- of stadsgenoten die het niet zo breed hebben.
Het ‘Open Fridge’- idee is een initiatief van Remco Bertens, die het woord doet namens de vier Brabantse Jumbo-filialen die aan de proef meedoen. ‘In Nederland leven meer dan één miljoen mensen onder de armoedegrens’, zegt hij tegen reclamevakblad Adformatie. ‘Daar kunnen buurtgenoten, vrienden of collega’s tussen zitten.’
Dat bracht hem op het idee om een maand lang in vier Brabantse Jumbowinkels een ‘sociale koelkast’ neer te zetten. Klanten kunnen daar een maaltijd of een vers product in achterlaten voor klanten die weinig te besteden hebben. De Jumbo-filialen die aan de actie meedoen, hebben beloofd de koelkast gevuld te houden.
Whirlpool, een in Breda gevestigde firma in huishoudelijke apparaten, levert de koelkasten en zorgt voor de aankleding. Whirlpool steunt het initiatief, ‘omdat wij vinden dat ieder gezin toegang verdient tot verse producten, voor een gezond leven, juist nu veel mensen het moeilijk hebben’, zo laat marketingmedewerker Mark Kooistra aan Adformatie weten. Kooistra hoopt dat veel klanten iets extra’s voor het avondeten in de koelkast leggen, zoals verse groenten, fruit of vlees.
Lunchen
De proef duurt een maand. Dan moet duidelijk zijn of de klanten er gebruik van maken en of de sociale koelkast een vast plekje in de vier Brabantse winkels krijgt.
Een woordvoerder van de landelijke Jumboketen kan niet zeggen of de actie landelijk navolging zal krijgen. “Het gaat hier om een lokaal initiatief van een aantal winkels in Brabant. We stimuleren dat winkels lokaal inspelen op de wensen en behoeften van de klanten in de buurt. Er zijn diverse manieren hoe Jumbo-winkels daar invulling aan geven, bijvoorbeeld door samen te werken met de Voedselbank, statiegeld in te zamelen voor goede doelen of door lunchen te organiseren voor buurtbewoners die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken.”