Tekst Marcel Schor | Beeld Sodis Vita
Menana (39) is moeder van drie jonge kinderen. “Ik heb achttien jaar werkervaring: op kantoor, in een winkel en sinds 2014 bij de helpdesk van de gemeente Amsterdam, waarvan de laatste negen maanden bij de wmo-helpdesk.”
De bellers naar de wmo-helpdesk zijn senioren en mensen met een beperking en met een zorgvraag. “Ik leg uit hoe je een aanvraag voor een scootmobiel of een traplift kunt doen, zodat je zelfstandig kan blijven wonen. Het is fijn werk omdat je mensen helpt en merkt dat ze blij worden. Je bent een luisterend oor en de cliënt voelt zich serieus genomen en denkt ‘ik heb een hulpvraag en iemand gaat mij daarbij helpen’.”
Menana werkt in een klein team van vier mensen aan een bureaublok. “Ik doe namens de cliënt via de computer een aanvraag voor een voorziening of hulpmiddel. Die aanvraag gaat naar het adviesbureau en vervolgens besluit de gemeente of de cliënt de voorziening krijgt.”
Ze doet naast de wmo-helpdesk ook de GGD-lijn en het Meldpunt Woon & Zorgoverlast. “Mensen bellen naar het meldpunt voor bijvoorbeeld de aanvraag voor een urgentieverklaring. Vanaf mijn beeldscherm lees ik dan een aantal vragen op. Waarom wilt u een urgentieverklaring? De antwoorden kunnen al direct uitwijzen dat iemand niet in aanmerking komt, maar het kan ook dat iemand kansrijk is en dan verwijs ik door.”
Menana is aan het werk via Olympia. “De training wordt betaald door Olympia en bestaat uit een theoriegedeelte en een inwerkperiode van zes weken. Ik werk 24 uur per week, verdeeld over drie tot vier werkdagen. Je hebt flexibele werktijden van ergens tussen 08.00 en 18.00 uur.”
De sfeer is uitstekend op de helpdesk. “Ik heb fijne collega’s en er is een goede samenwerking. We staan klaar voor elkaar en het is geen probleem als je met een collega wil overleggen. We geven elkaar tips en vertellen waar je iets kan vinden.”
Menana had iemand van 94 jaar aan de lijn. “Hij deed een aanvraag voor een scootmobiel voor zijn vrouw. Ik gaf hem een compliment dat hij nog zo alert is. Hij gaf mij als tip dat je met een goed humeur oud kunt worden: ‘Blijf lachen en wees altijd positief.’”
Menana zet een volgende stap in haar carrière. “Ik wil me verder ontwikkelen en zelf kunnen beoordelen of iemand recht heeft op een voorziening. Ik start dankzij een scholingsovereenkomst met Olympia binnenkort met een opleiding voor wmo-consulent.”
Werken op de helpdesk van de gemeente Amsterdam? Bel of mail met Soraya van Pinxteren van de vestiging Olympia Amsterdam.
020 489 26 34 / 06 2180 5998.
E-mail: s.vanpinxteren@olympia.nl
met medewerking van Olympia