Mevrouw Veldhuis heeft een volwassen dochter die vanwege een ernstige handicap niet zelfstandig kan wonen. Haar moeder behartigt al jarenlang haar zaken. Brigitte verblijft tijdelijk in een verpleeginstelling in Gelderland. Om zich in te kunnen schrijven voor een Amsterdamse instelling heeft ze een nieuwe ID-kaart nodig. De reis naar Amsterdam en het bezoek aan het stadsloket is een hele onderneming. Brigitte is door haar ziekte soms zeer moeilijk in de omgang, waarbij ze zichzelf ook kan verwonden. Met een begeleider van de instelling lukt het toch om haar aan de balie van het Stadsloket te laten verschijnen, de nieuwe id-kaart aan te vragen en daarvoor te tekenen en te betalen. De baliemedewerker vertelt dat Brigitte zelf moet komen om haar ID-kaart op te halen. Dat ziet mevrouw Veldhuis niet zitten. De gemeente biedt wel aan om de ID-kaart binnen twee weken aangetekend naar het verpleegadres te versturen, maar dan moet Brigitte hem aannemen. Mevrouw Veldhuis wil de kaart zelf ophalen. Brigitte is immers wilsonbekwaam; op haar oude id-kaart staat zelfs vermeld dat ze niet in staat is om te tekenen. De gemeente wil echter niet meewerken en blijft erbij dat Brigitte zelf voor ontvangst moet tekenen. Mevrouw Veldhuis begrijpt niet waarom zij dit niet voor haar dochter mag doen. Ze is nog wel door een kantonrechter als curator benoemd om haar dochter in vrijwel alle zaken te vertegenwoordigen. Zij doet haar beklag bij het loket en vraagt mijn hulp omdat ze geen vertrouwen meer heeft in een goede afloop. De afdeling Dienstverlening stelt dat er echt geen uitzondering kan worden gemaakt en ook het juridisch adviesbureau van de gemeente houdt vol dat Brigitte zelf aan de balie moet komen of bij bezorging de kaart zelf in ontvangst moet nemen. Er moet gecontroleerd worden dat iemand bij overhandiging van een id-bewijs nog in leven is. Wel mag mevrouw Veldhuis voor haar tekenen. Toch geeft de gemeente gehoor aan mijn verzoek een uitzondering te maken. Mevrouw Veldhuis mag de ID-kaart afhalen. Omdat ik benieuwd ben welke bureaucratische barrières zij nog meer tegenkomt, heb ik haar gevraagd om mij op de hoogte te houden.

Arre Zuurmond, Ombudsman Metropool Amsterdam. 
Bel 020-625 9999 of neem ­contact op via www.ombudsmanmetropool.nl

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in