Prinses Beatrix kocht werk van Yubi Kirindongo en ook het koninklijk paar heeft zijn werk in de collectie. Eerder werk is zoekgeraakt toen de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) in 1987 ophield te bestaan. Dat eerste werk is ‘verdronken’ zoals de zilvervloot van Piet Hein, voor de kust van Curaçao. Naar die zilvervloot verwijst Kitoki, de ‘zilveren koets’, van Yubi Kirindongo die deze zomer te zien is op ArtZuid in Amsterdam-Zuid. En naar de Gouden Koets van het Koningshuis.
Hubert Marcolino (Yubi) Kirindongo werd in 1946 op Curaçao geboren en begon als schilder. Nu maakt hij beelden van afval. Op ArtZuid zijn vier van zijn werken te zien. Initiatiefnemer Cintha van Heeswijck: “De beeldenroute is vooral figuratief. De vorige editie was meer abstract en het grote publiek identificeert zich toch makkelijker met herkenbare dus figuratieve beelden.” Het minst abstracte werk van Yubi is zijn zilveren koets, gemaakt van gevonden autobumpers.
Buggy of Birò
“Ik laat mijn werken ontstaan uit het materiaal dat ik heb”, legt Kirindongo uit. “Ik werk vanuit mijn intuïtie. De koets was eerst een zitbank met twee wielen. ‘Een rolstoel!’, zeiden mensen die het zagen. Ik werkte verder en zette er twee wielen bij. ‘Een buggy of een Birò’, reageerden de kijkers toen. Toen zette ik er grotere wielen onder en werd het in de ogen van het publiek een koets, met die hoge spaakwielen. Maar het zou voor mij net zo goed een boerenkar of een cowboywagen kunnen zijn.”
Kunst is blijvend
“Ik leef afgesloten van de kunstwereld op mijn eiland Curaçao. Mijn werk is niet actueel of politiek, maar kunst moet wél blijvend zijn. Alles wat blinkt op ArtZuid is mijn werk. De Gouden Koets, die eens per jaar gezien mag worden, heeft mij altijd geïntrigeerd. Ik vroeg me steeds af of het écht, massief goud zou zijn. Het is een symbool van macht en schoonheid. Het volk mag trots zijn dat het zo rijk is. Als ik goud had gehad, had ik mijn koets ook van goud gemaakt”, zegt Kirindongo.
De zilvervloot is voor onze kust gezonken en er komen nog steeds duiktoeristen die hopen dat zilver te vinden. Ze bekijken oude prenten, lezen verhalen en kijken naar Pirates of the Carribean.”
Hijs de eilandvlaggen
Koning Willem-Alexander heeft uit het oeuvre van Kirindongo een pauw van autobanden met een staart van bloemen van de palmboom. Op de tweede editie van ArtZuid (2011) stond Paradepaardje of Equus van Kirindongo, gemaakt van oud bandijzer. Hij gebruikt afvalmateriaal omdat alles opnieuw gebruikt kan worden in een nooit eindigende kringloop. Hij werkt nu met roestijzer. “Op mijn eiland vind je plenty roestijzer. We zwemmen in de restanten, het afval, van de mens en de consumptiemaatschappij. In Nederland verbranden ze afval, maar wij bedekken het met aarde en noemen dat landfill. Voor mij is hergebruik een oplossing, het is een lifestyle geworden. Ik ben 74 maar nog lang niet klaar. Op dat eilandje bij het Binnenhof wil ik graag de vlaggen van alle zes Caraïbische koloniale eilanden zetten: Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten en ook Suriname. We mogen ons verleden niet vergeten. Het zou mooi staan op dat eiland in Den Haag.”
Art Zuid loopt tot en met 15 september.
Route, catalogus en info bij het Info Point Minervalaan 1 www.artzuid.nl