Soler Berk van de alliantie: “We wilden een harde doelstelling, geen lapwerk. Ik geef toe, het is een heel ambitieuze doelstelling, een stip aan de horizon. Maar ik denk serieus dat dit enorme probleem van kinderarmoede, dat één op de negen Nederlandse, oftewel zo’n 378.000 kinderen treft, alleen kan worden opgelost in een alliantie van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Alleen een gezamenlijke aanpak leidt tot oplossingen, bijvoorbeeld bij het maken van afspraken over de aanpak van schulden. De overheid is bovendien nog altijd de grootste veroorzaker van schulden.”
Dertig partijen hebben zich al aangesloten. Daaronder veel gemeenten – inclusief Amsterdam – en grote bedrijven als Rabobank, Menzis, Aldi en Unilever.
Paul Polman, tot vorig jaar topman van Unilever, toucheerde in zijn laatste jaar 11,73 miljoen euro (bron: de Volkskrant). Daarmee verdiende hij 283 keer meer dan de gemiddelde werknemer bij Unilever. Ondertussen pleitte Polman doodleuk voor het afschaffen van de dividendbelasting voor grootgraaiers. Hoe geloofwaardig is een alliantie met Unilever als partner? En spreekt prinses Laurentien nu ook haar aangetrouwde neef Bernhard jr. aan op zijn gespeculeer met Amsterdams vastgoed, waardoor arme gezinnen geen woning meer kunnen vinden in de stad?
Soler Berk: “Je moet me niet kwalijk nemen dat ik niet voor prinses Laurentien of Polman spreek. Maar ik weet uit ervaring wat armoede is. Als kind heb ik meegemaakt dat bij ons gas, licht en water werden afgesloten. En de schaamte voor het executieverkoop-biljet op de deur.”
Hoe denkt de alliantie haar doel te te bereiken? Wat kunnen kinderen in armoede verwachten?
“Iedere deelnemer levert een bijdrage op zijn of haar terrein. Maar we zullen eerst moeten opmaken wat er allemaal moet gebeuren, wat de puzzelstukjes zijn in de aanpak van kinderarmoede. Daarna kunnen we aan concrete maatregelen werken. Je moet dit als een startpunt zien.”
Geduld is een schone zaak maar tien jaar is om voordat je er erg in hebt.
“De komende maanden gaan we hard aan de slag en daarvan zullen de eerste resultaten al snel zichtbaar worden.”
De website www.alliantiekinderarmoede.nl geeft al een voorproefje van wat kinderen en hun ouders te wachten staat. Zo geeft Zwitsal (Unilever) via consultatiebureaus
en jeugdzorg gratis producten voor gezinnen onder de armoedegrens. Op 3 juni vindt een ‘publieksacademie’ in de stadsschouwburg Groningen plaats, voor lezers van ruim veertig weekbladen om het onderwerp kinderarmoede bespreekbaar te maken. De gemeente Hoogeveen presenteert op de website zijn ‘integrale aanpak’ van kinderarmoede.