De ombudsman wijst de weg door de lokkettenjungle

De ombudsman is er voor iedere Amsterdammer die advies en bemiddeling nodig heeft bij kwesties met de gemeente. Hij ontvangt je niet met wantrouwen, maar met taart.

0
564
© Charis Stephanie

Munish Ramlal (39) is sinds de zomer van 2021 de ombudsman van Amsterdam en omstreken, of meer officieel: Munish Ramlal is de ombudsman metropool (Amsterdam, Amstelveen, Diemen, Zaanstad, Almere, Landsmeer, Ouder-Amstel en Waterland). Voor iedereen die een probleem heeft met de gemeente en daar in eerste instantie niet met de gemeente zelf uitkomt is hij de aangewezen persoon voor bemiddeling en advies. Elke maand krijgt de ombudsman in MUG een podium om zijn visie te geven op een ‘case’ uit zijn dagelijkse praktijk.

“Mijn eerste twee jaar als ombudsman waren intensief. In deze baan ontmoet je veel verschillende mensen: mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en op straat leven, maar ook Amsterdamse ondernemers, studenten en mensen met juist heel veel geld. Door al die ontmoetingen leer je de samenleving goed kennen.”

De ombudsman werkt met een bevlogen team van een kleine dertig mensen. “Je hoort verhalen waarvan je denkt: hoe kan dat nou bestaan? Waarom heeft niemand bij de overheid bedacht: we moeten hier wat meer aandacht aan besteden. Dat verbaast me nog elke dag.”

De ombudsman is op verschillende manieren te benaderen. “Elke dinsdagochtend houden we spreekuur. We verwelkomen je niet met een geüniformeerde beveiliger, maar met koffie en taart. Mensen worden ook naar ons doorverwezen door de gemeente of familie, vrienden of kennissen wijzen op ons bestaan. We hebben elke werkdag een telefonisch spreekuur. Ook is het mogelijk om je klacht, probleem of vraag via onze website bij ons in te dienen.”

Een van de eerste dingen die Ramlal na zijn aanstelling bedacht en invoerde was de komst van de Ombulance. “Het eerst half jaar zijn we met onze herkenbare Ombulance alle markten afgegaan, tot Almere aan toe. Maar we zijn er ook mee naar het stadhuis gereden. Zo pendelen we tussen de inwoners en de mensen die werken voor de stad: de ambtenaren. Je hoort dan alles door elkaar heen en dat is erg leuk: dat zijn de echte geluiden van de stad.”

Er is alle reden om met een kritisch oog naar de gemeente Amsterdam te blijven kijken, maar Ramlal ziet ook wel degelijk lichtpuntjes. “Bij Parkeerbeheer bijvoorbeeld. Daar is het licht echt aangegaan. Als mensen ergens over klagen, is er iets aan de hand en moet je dat serieus nemen en onderzoeken. Door veel beter samen te werken en te denken in oplossingen is het aantal parkeerklachten dan ook enorm gedaald.”

De ombudsman heeft nog een advies voor alle Amsterdammers en MUG-lezers. “Er elke dag voor zorgen dat alles op rolletjes loopt in een grote stad is ingewikkeld. Daar zijn elke dag veel mensen mee bezig. Meld je eens aan bij een gemeentelijke dienst, bijvoorbeeld de groenvoorziening, om een ochtend of middag mee te lopen met een ambtenaar in de uitvoering. Dan krijg je een kijkje in de keuken van de overheid. Omgekeerd zouden Amsterdamse ambtenaren en bestuurders eens mee kunnen lopen met mensen die bijvoorbeeld taallessen geven, aan huiswerkbegeleiding doen of actief zijn bij een voedselbank. Als je meer ziet, krijg je uiteindelijk meer begrip voor elkaar.”

De ombudsman is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur telefonisch bereikbaar op nummer 020 625 9999. Zie ook: ombudsmanmetropool.nl

Vanaf september op deze plek weer maandelijks een Ombudsman-casus.

 

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in