Energiebedrijven die hun tarieven per 1 oktober 2022 willen verhogen, hebben dat veel te laat aangekondigd.
Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moeten energiebedrijven hun klanten daar wettelijk dertig dagen van tevoren over informeren. Volgens de toezichthouder mogen energiebedragen niet van de wettelijke regel afwijken, ook niet midden in een energiecrisis. Je moet als klant immers altijd de mogelijkheid hebben naar een andere leverancier over te stappen.
Bij de ACM kunnen klanten een voorbeeldbrief ophalen, waarmee ze een klacht kunnen indienen als hun gewijzigde tarief eerder ingaat dan over dertig dagen.
Essent is inmiddels in gesprek met de ACM. Het bedrijf zegt de tariefsverhoging zo laag mogelijk te houden, ‘maar dat gaat niet meer.’
Het lijkt er overigens op dat de tariefsverhoging van korte duur is, omdat de energiebedrijven aan het kabinet hebben beloofd al per 1 november 2022 met lagere tarieven te komen, te weten die van voor de Russische inval van Oekraïne.