Huisbezoek bijstand op afstand met ‘zelfinspectie app’

0
847

Een huisbezoek op afstand met een ‘zelfinspectie app’ om te bepalen of een inwoner recht heeft op een bijstandsuitkering. Dat gebeurt in de gemeente Capelle.

Een huisbezoek kan nodig zijn om te bepalen of een inwoner recht heeft op een bijstandsuitkering, maar in deze corona-tijden is dat soms lastig. Bij de gemeente Capelle werken ze sinds de corona-crisis met een ‘zelfinspectie app’ om huisbezoeken op afstand te doen. Voor zo’n app is medewerking van de bijstandsgerechtigde nodig, zegt een ambtenaar van Capelle. ‘De meeste bewoners geven toestemming, maar een enkele keer weigeren ze en dat respecteren we.’ In dat geval kan een gewoon huisbezoek noodzakelijk zijn, als dat mogelijk is, of een gesprek aan de deur. De app biedt niet in alle gevallen uitkomst: soms moet er meer zorgvuldigheid geboden worden, of spreekt de bewoner geen Nederlands.

‘Ze zijn knettergek’

Voorzitter Piet van der Lende van de Amsterdamse Bijstandsbond is heel duidelijk over de ‘zelfinspectie app’. ‘Ze zijn knettergek’, schrijft Van der Lende. Vooral dat zelf invullen van de app. ‘Onder geen voorwaarde doe ik hun werk.’ Hij noemt het gebruik van zo’n app een ‘misstand’, maar wil er toch aandacht aan geven. ‘Het kwaad laten voortwoekeren zonder protest en publiciteit is ook geen oplossing.’

Met een smartphone

De app werkt als volgt: de klant ontvangt een link die hij opent op zijn smartphone, waarna hij een aantal vragen moet beantwoorden en foto’s van de woning dient te maken. De gemeente moet bij het gebruik van de app van tevoren wel wat onderzoek doen: wat voor woning is het, hoeveel kamers zijn er, hoe is de indeling. Ook kan gevraagd worden een foto van de watermeterstand te nemen om te achterhalen of er te veel of te weinig mensen op het adres wonen.

Voordeel voor Sociale Dienst

De ‘zelfinspectie app’ heeft financiële voordelen voor de Sociale Dienst. Immers, normaal gesproken gaan twee ambtenaren met de dienstauto op huisbezoek. Nu kan zo’n huisbezoek door één ambtenaar worden uitgevoerd vanachter zijn computer. Ook is de app minder belastend voor de klant. Er hoeft tenslotte niemand fysiek in zijn huis te komen. Een voordeel is ook het juridische aspect. Zo komt is er geen discussie over wat er gezegd is of wat er stond. De klant heeft de vragenlijst tenslotte zelf ingevuld. Een ambtenaar benadrukt dat deze manier van werken (‘het uitbesteden van een deel van het werk aan de klant’), nog in de experimentele fase zit. ‘We zijn zelf ook heel benieuwd hoe het bij de klanten valt.’

 

advertentie Regenboog Groep

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in